ام دی اف mdf

ورق ام دی اف mdf  مخفف  medium density fibreboard ld fhan می باشد و معنی آن فیبر با دانسیته موسط می باشد. امروزه ورق های ام دی اف جایگاه بسیار بالایی در بخش مواد اولیه ساخت انواع وسایل و اقلام دکوراسیون داخلی دارد و از این رو داشتن اطلاعات فنی و ساده راجع به این نوع ورق ها می تواند هم به خریدار و هم به فروشنده کمک کند در این مقاله قصد داریم راجع به مزایا و معایب ورق های ام دی اف mdf صحبت کنیم با ما همراه باشید.

ام دی اف

مزایای ام دی اف mdf

ورق ام دی اف با کیفیت ازچوب ساخته شده است و مواد اولیه آن را خرده های چوب را تشکیل می دهند ولی در ساخت ورق ام دی اف mdf علاوه بر چوب برخی مواقع از نی، ساقه برنج و قلات و نیشکر نیز استفاده می شود که خروجی کار کیفیت بالایی نخواهد داشت.ضخامت ورق های ام دی اف mdf تولید شده بین ۳ تا ۴۰ میلی متر می باشد. ورق های ام دی اف با تقویت خواص  مقاومت در برابر آتش و فشار مزیت های بهتری را نسبت به بقیه محصولات مشابه دارد در زیر به معرفی تعدادی از مزیت های این نوع ورق می پردازیم.

اقتصادی بودن 

ورق های ام دی اف mdf نسبت به محصولات چوبی بسیار مقرون به صرفه تر هستند و افاد بیش تری از جامعه می توانند از فرآورده ها و حصولات ام دی اف محور استفاده کننده و محل زندگی و کار خود را ریباتر و جذاب تر کنند.

دوست محیط زیست بود

جامعه بشری با مشکلات عدیده ی زیستی بسیاری مواجه است و از جمله آنها قطع بی رویه درختان می باشد و این درختان در صنایع مختلف از جمله دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به افزایش جمعیت روزانه جهان و فعال تر شدن طرف تقاضا مقدار مصرف جهانی چوب نیز افازیش پیدا می کنند بنابراین به مجیط زیست آسیب جدی وارد می گردد.

ورق های ام دی اف از خرده ریز های چوب ساخته شده بنابراین قابلیت بازیافت از محصولات چوبی مصرف شده را نیز دارد و چرخه تولید آن در جریان است و مانع قطع درختان می شود.

تنوع و زیبایی

ورق های ام دی اف از تنوع و زیبایی بسیار زیادی برخوردار است و روز به روز نیز بر تنوع آن افزوده می شود و قدرت و میزان ناحیه انتخاب مشتریان را افزایش می دهند و از این منظر نیز ورق های ام دی اف متمایزند.

مصونیت در برابر آفت و حشرات

در داخل مواد اولیه ورق های ام دی اف از مواد شیمیایی خاصی استفاده می کنند که باعث می شود تا این ورق جذابیتی برای موریانه و حشرات نداشته باشد و انها به داخل امد دی اف ورود نکنند.

قابلیت سفارشی سازی و شکل پذیری بالا

ورق های ام دی اف mdf قابلیت بالایی در سفاشی  سازی و شکل دهی دارند و از این منطر نیز منحصر به فرد می باشند.

مقاومت در برابر تغییر دما

ورق های ام دی اف mdf در برابر سرما و یا گرما تغییر شکل نمی دهند و از این لحاظ نیز متمایزند و می توان با اطمینا از این نوع ورق های در محیطهایی که تغییرات دمایی بالایی دارند استفاده کرد.

نظافت راحت سطح آن

سطح ورق های ام دی اف را روکش های متنوع و ضد آبی را تشکیل داده اند که می توان به راحتی با یک پارچه نمناک سطح آن را گول و گوزگی کرد.

ام دی اف

معایب ورق ام دی اف mdf

هر محصولی در کنار مزایایی که دارد به قطع معایبی نیز دارد و خریدار بایستی مزایا و معایب را با هم ببیند تا بتواند انتخابی درست و متناسب با شرایط  محیطی، اقتصادی و  زیباشناسی خود داشته باشد در زیر به معرفی و بیان تعدادی از معایب ورق های ام دی اف می پردازیم امیدوارم که اطلاعات مفیدی برای شما عزیزان باشد.

سلامت مصرف کننده 

در فرآیند ساخت ورق های ام دی اف mdf از مواد شیمیایی استفاده می کنند که این مواد شیمایی به مرور زمان در محلی که مورد استفاده قرار می گیرد تصعید می شود و داخل ریه های فرد می رود و چنانچه تولیدکننده این ورق ام دی اف استاندارد های لازم را رعایت نکرده باشد می تواند مشکلاتی برای سلامتی مصرف کننده داشته باشد.

ضعف در برابر آب

چنانچه ورق های ام دی اف خراشی بردارند و یا منافذی  در سطح آن ها شکل بگیرد که محل ورود آب باشد می تواند آسیب های جدی به بافت داخلی این ورق ها در میان مدت داشته باشد بنابراین توصیه می شود از ورق های ام دی اف با روکش ضد خراش استفاده کنید.

رطوبت پذیری

ورق های ام دی اف ی که روکش مقاوم ندارد در محیط های شرجی و دارای رطوبیت محیطی ضعیف عمل می کنند و به مرور زمان آسی می بینند بنابراین توصیه می گردد تا به جنس روکش ورق های ام دی اف  توجه بالایی داشته باشد.

قابلیت پیچ خوری ضعیف

از آنجایی که ورق های ام دی اف از تکه ها و خرده های چوب تحت فشار بلا و چسب های مخصوص تولید می شوند بنابراین این ورق ها مقاومت بسیارکمی در برابر رزوه خوری دارند و به مرور زمان پیچ های داخل آن شل می شوند.

قابلیت تعمیرپذیری پایین

چنانچه ام دی اف بنا به هر دلیلی دچار شکستگی شود و آسیب ببیند نمی توان همانند چوب آن را به هم اتصال داد و جلوی آسیب دیدگی را گرفت. بنابراین از این نوع ورق ها در برابر ضربات سخت محافطت کنید.

ام دی اف

برای دیدن مقاله ” ام دی اف mdf چیست؟” اینجا را کلیک کنید.