در بين فعاليت هاي مختلف كسب و كار، بيش از همه بازاريابي با مشتري سر و كار دارد. ساده ترين تعريف بازاریابی در يك جمله می تواند اينگونه باشد : “بازاريابي، مديريت رابطه سودآور با مشتري است”  یا “خلق و تبادل ارزش با مشتری است”  یا “ارضا سودآور نیازها می باشد” .  هدف دوگانه بازاريابي، جذب مشتريان جديد با ارائه ارزش بالاتر و حفظ مشتريان فعلي به وسيله جلب رضايت آنها است.
ولمارت، بزرگترين خرده فروش دنيا و بزرگترين شركت دنيا، تنها با عمل به اين شعار خود موفق گرديد؛ “هميشه پايين ترين قيمت، هميشه”! در پاركهاي تفريحي ديزني، سعي بر اين است كه: “همين امروز روياهايتان تبديل به واقعيت مي گردد.” دل، هميشه با عمل به شعار خود، “هميشه بي واسطه باشيد!”، بازار كامپيوترهاي شخصي را در انحصار خود در آورده است. در دل، مي توانيد كامپيوتر مورد نظر خود را به سرعت سفارش داده و آنرا سريعاً در منزل و يا روي ميز كار خود تحويل بگيريد. اين شركتها و شركت های موفق ديگر متوجه شده اند كه در صورت كسب رضايت مشتري، فروش و سهم بازار بيشتري را به خود اختصاص خواهند داد.
بازاريابی درست، براي موفقيت هر شركتی حياتي است. بنگاه هاي اقتصادی بزرگ همچون پروكتر اند گمبل، سونی، ولمارت و آي بي ام، از بازاريابی استفاده مي كنند. اما سازمانهاي غير انتفاعي همچون دانشگاه ها، بيمارستان ها، موزه ها، گروه های موسيقی و حتي مساجد و كليساها نيز براي كسب موفقيت به بازاريابي احتياج دارند.
اگر توجه كنيد اطرافتان نمونه هاي زيادي از فغالیت های بازاریابی وجود دارد، به عنوان مثال، نمونه هاي زيادي در فروشگاه كوچك نزديك خانه تان ديده مي شود. همچنين نمونه هايي را در بين برنامه هاي تلويزيوني و صفحات مجلات مي بينيد؛ در صندوق پستي و وب سايت ها؛ در دانشگاه، محل كار، خانه، محل تفريح ، و هر جا كه هستيد. حالا ديگر بازاريابي تنها به صورت اتفاقي به چشم آمدن نيست؛ در پشت اين تبليغات، شبكه گسترده اي از افراد و فعاليتهاي رقابتي وجود دارد كه سعي مي كنند نظرتان را جلب كرده و به خريد وادارتان كند.

تعريف بازاريابي
بازاريابي چيست؟ بعضي افراد تصور مي كنند كه بازاريابي تنها تبليغ كردن و فروش است. اما ما هر روزه با پيامهاي بازرگاني تلويزيوني، نام ه هاي پستي، آگهي هاي تبليغاتي در روزنامه ها و اينترنت بمباران مي شويم؛ بنابراين فروش و تبليغات تنها قسمت نمايان روشهاي بازاريابي است كه همچون يك قطعه يخ شناور، نيمه نمايان آن بسيار كمتر از كل آن مي باشد.
امروزه، بازاريابي را نبايد همچون گذشته معادل فروش در نظر گرفت كه شامل معرفي و فروش بود ، بلكه بازارياب ي به معني برآورده كردن نيازهاي مشتري مي باشد. اگر بازارياب خوب عمل كرده و نيازهاي مشتري را به درستي تشخيص دهد، محصولي با ارزش بالا و قيمت مناسب توليد گردد، به خوبي توزيع شود و به شكلي موثر معرفي شود، به سادگي به فروش مي رسند.
در واقع، آنطور كه پدر مديريت يعني پيتر دراكر مي گويد: “هدف بازاريابي اين است كه فروش را به كاري غير ضروري تبديل كند ”
فروش و تبليغات، تنها بخشي از مجموعه اي بزرگتر با نام آميخته بازاريابي است. آميخته بازاريابي، مجموعه اي از ابزارهاست كه براي راضي كردن و ايجاد رابطه با مشتري به كار مي رود.
در تعريفي جامع تر، بازاريابي فرايندي اجتماعي و مديريتي است كه به وسيله آن، هر فرد نيازها و خواسته هاي خود را از طريق تبادل ارزش با ديگران برآورده مي سازد. به زباني ساده تر، بازاريابي شامل ايجاد رابطه اي تبادلي و پر ارزش با مشتريان است. بنابراين، ما بازاريابي را بدين صورت تعريف مي كنيم: بازاريابي فرايندي است كه در آن شركت براي مشتري ارزش ايجاد كرده و رابطه مستحكمي با او برقرار كند تا بتواند در عوض از مشتري ارزش دريافت كند.

جهت آشنایی بیش تر با برنامه بازاریابی کلیک کنید.