۱. Instagram Insight

اگر یک حساب کاری در اینستاگرام دارید، به طور اتوماتیک به ابزار تحلیلی رایگان Instagram Insight هم دسترسی خواهید داشت. این ابزار به شما نشان می‎دهد که چه زمانی مخاطب شما در اینستاگرام حضور دارد، کدام پست‌های شما بیشترین محبوبیت را داشته و تاثیر (Impression) و کشش (reach) حساب شما چقدر بوده است.

شما می‎توانید پست اصلی خود را با یک نسخه ارتقا یافته از آن مقایسه کنید و دریابید تبلیغات پولی تا چه حد می‌توانند در کار شما مفید باشند. متاسفانه این ابزار فقط به صورت اپلیکیشن موبایل است و نسخه دسکتاپ ندارد؛ به همین دلیل کاربر پسند نیست. اما از این جهت که بررسی‌های پایه‌ای تحلیل اینستاگرام را برای پست‌های مجزا و کل اکانت، در اختیار شما قرار می‌دهد، یک برنامه کاربردی به حساب می‌آید.

۲. Iconosquare

Iconosquare یک راه حل سه گانه اینستاگرامی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی است. این پلتفرم به شما امکان می دهد پست های جدید را زمانبندی کنید، بر آنچه که مردم در مورد صنعت (یا برند) شما می گویند نظارت کنید، و البته اینستاگرام خود را تجزیه و تحلیل کنید. این تجزیه و تحلیل ها روند های مرتبط با engagement، impressions و reach و حتی نحوه عملکرد استوریهای اینستاگرام شما را نشان می‌دهد.

Iconosquare همچنین دارای ویژگی ردیابی و بررسی هشتگ و رقیب ها می باشد، که به بازاریابان این امکان را می دهد تا خود را در برابر مردم و موضوعات مورد علاقه آنها مقایسه کنند. این پلت فرم یک دوره آزمایشی دو هفته ای رایگان دارد و همچنین انواع ابزارهای رایگان مانند Instagram Audit کامل را نیز ارائه می‌کند.

۳-Union Metrics

با اینکه برنامه Union Metrics، ابزاری رایگان برای تحلیل بازاریابی اینستاگرام نیست، یک گزارش رایگان ماهانه برای اینستاگرام ارائه می‌دهد. به کمک این گزارش در می‌یابید که کدام هشتگ‌ها کشش بیشتری دارند، چه پست‌هایی با مخاطب شما بهترین تناسب را دارند و فالوورهای شما چه زمانی در اینستاگرام حضور دارند. با اینکه این ابزار نمی‌تواند تحلیل‌هایی فراتر از ۳۰ روز را به شما ارائه دهد، باز هم گزینه خوبی برای پیگیری الگوهای کوتاه مدت است. برنامه Union Metrics به شما می‌آموزد که چطور می‌توانید در زمانی کوتاه، معیارهای خود را بهبود ببخشید

۴. Socialbakers

این ابزار اطلاعات ساده‌ای در مورد اکانت اینستاگرام در اختیار شما قرار می‌دهد. شما با استفاده از این ابزار تحلیلی اینستاگرام به اطلاعات زیر می‌توانید دسترسی داشته باشید:

سه پست با بیشترین تعداد لایک
سه پست با بیشترین تعداد کامنت
۱۰ هشتگ برتر مورد استفاده واقع شده
فالوورهای با بیشترین نرخ تعامل
توزیع پست‌گذاری در هر ماه
برترین فیلترهای مورد استفاده برای تصاویر و ویدئوها

۵.Hootsuite Analytics

هوت سوئیت یکی از مهم ترین ابزارهایی است که برای تحلیل در اینستاگرام مورد استفاده قرار می گیرد. گراف ها و جداولی که این ابزار در اختیار کاربران قرار می ده، دید بسیار مناسبی نسبت به وضعیت حساب کاربری در اختیارشان می گذارد. آماری که هوت سوئیت از مخاطبان ارائه می کند بسیار دقیق تر از اینستاگرام اینسایت است و تاریخچه طولانی تری را از آنچه در حساب کاربری تان گذشته است نشان خواهد داد. یکی از شاخص ترین ویژگی های هوت سوئیت این است که نظرات و واکنش های مخاطبان را از نظر احساسی بررسی می کند و نشان می دهد که کامنت ها مثبت بوده اند یا خیر

۶.Pixlee

Pixlee ابزار تحلیل رایگان اینستاگرام موثری را ارائه می‌دهد که توسط برندهای بزرگ استفاده می‌شود. این ابزار به شما اجازه می‌دهد گزارش های قابل اشتراکی را ایجاد کنید که می‌توانید آنها را در کل تیم بازاریابی خود پخش کنید، و معیارهایی را تحلیل کنید که به شما کمک می‌کند تعامل بیشتری ایجاد کنید و فالوورهای جدید جذب کنید. علاوه بر این، این ابزار به شما کمک می‌کند تا اینفلوئنسرها و طرفداران برندی را پیدا کنید که محصولات شما را تبلیغ می‌کنند، بنابراین می‌توانید کمپین های اینفلوئنسری موثرتری را ایجاد کنید.

۷.Squarelovin

اسکوئرلاوین به شما کمک می کند تا محتوایی را که کاربران دیگر درباره تان تولید کرده اند، پیدا کنید و با رعایت قوانین کپی رایت در صورت لزوم و مناسب بودن از آنها بهره بگیرید. یکی دیگر از کاربردهای عالی این ابزار تحلیلی اینستاگرام، پیگیری برخی از فیلترهای اینستاگرام است. حتی مواردی جزئی مانند فیلترها هم می توانند روی میزان تعامل مخاطبان اثر بگذارند.