اصطلاح دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال (digital marketing) به مجموعه فعالیت هایی که در راستای تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتالی صورت می گیرد، گفته می شود. در واقع تمام فعالیت هایی که به منظور تبلیغ محصولات، خدمات، برندها و بررسی رفتار مشتری در بستر اینترنت انجام می شود، دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود. و یا نوعی بازاریابی مستقیم است که مشتری را به فروشنده با استفاده از ابزار تعاملی مانند: ایمیل،وب سایت،شبکه های اجتماعی، رسانه های اجتماعی و سایر ابزارها وصل می کند.برخلاف بازاریابی آفلاین، مشتریان در دیجیتال مارکتینگ بیشترین اهمیت را دارند. به همین منظور کسب و کارها با استفاده از ابزارهای مختلف مانند سایت، ایمیل، موبایل، شبکه های اجتماعی و.. سعی می کنند رفتار مشتریان را تجزیه و تحلیل کنند تا تبلیغات خود را در زمان مناسب و بر روی طیف وسیعی از کاربران نشر نمایند تا در نتیجه بتوانند بهترین بازخورد را دریافت کنند. امروزه تعداد کاربران اینترنتی بسیار زیاد شده و تمامی شرکت های متوجه شده اند که برای موفقیت باید در اینترنت حضور فعال داشته باشند و از فضای آن برای جذب مشتری جدید و معرفی کالا و خدمات خود استفاده کنند و برای این کار مجبورند که از روش های  دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال بصورت مفید استفاده کنند.

انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ امروزه بر بستر ابزارهای دیجیتال جدید مانند، کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ، موبایل و تبلت قرار گرفته و در طرح استراتژی آن باید بتوان از هر روزشی که مخاطب جذب کرد. برای ورود و اجرای عملیات دیجیتال مارکتینگ باید از اینترنت استفاده کنیم. استفاده از اینترنت اولین تعریف دیجیتال مارکتینگ یعنی بازاریابی اینترنتی را بیان می‌کند. خود بازاریابی اینترنتی زیرشاخه‌هایی دارد که شامل بخش‌های اصلی بازارابی دیجیتال است اما همه اصول دیجیتال مارکتینگ در  این خلاصه نشده و بخش تبلیغات آنلاین نیز مظرح است.

بازاریابی اینترنتی

از آنجایی که همه روش‌های مطرح شده در بازاریابی دیجیتال بر بستر فضای وب  انجام می‌شود، بسیاری آن را تنها بازاریابی اینترنتی می‌نامند. اشتباه هم نیست اما بازاریابی اینترنتی مهم‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ را شامل می‌شود. در تعریف بازاریابی اینترنتی باید گفت که شامل رمتدهایی برای بازاریابی بوده که بر بستر یک  سایت انجام می‌شود. یعنی اولین قدم عملی برای اجرا برنامه دیجیتال مارکتینگ، راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی بر بستر یک سایت است. سپس پس از راه‌اندازی باید با استفاده روش‌های بازاریابی زیر، کالای خود را معرفی نمایید..

بازاریابی محتوا

در بازاریابی محتوا باید با استفاده از هر نوع محتوای متنی، صوتی و تصویری  مخاطبین هدف خود را به سایت  جذب کنید. در این نوع بازاریابی افزایش مخاطبین و افزایش فروش از طریق محتوا صورت پذیرد. این نوع بازاریابی شامل تعریف‌هایی برای هر یک از انواع محتوا است. مانند بازاریابی اینفوگرافیک ، بازاریابی ویدویی  و همچنین بازاریابی پادکست.

بازاریابی موتورهای جستجو

دومین تعریف کلی که درست پس از تولید و بازاریابی محتوا باید مورد استفاده قرار بگیرد، بازاریابی موتور جستو (Search Engine Marketing) است. در این نوع از بازاریابی باید با استفاده از تکنیک‌هایی سایت‌ خود در صفحه نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ  بیاورید. این تعریف شامل دو زیر دسته، سئو و بهینه سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization) یا همان SEO و همچنین پرداخت کلیکی (Pay Per Click) یا همان PPC می‌شود. سئو سایت مهم ترین بخش از بازاریای موتورهای جستجو بوده و باید آنر فراگرفت.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی که به اختصار SMM نامیده می‌شود، یکی از جدیدترین روش‌های مارکتینگ بوده که تمرکزش بر روی شبکه‌های اجتماعی ماننداینستاگرام، آپارات، لینکدین  و … است. در این نوع از بازاریابی باید با استفاده از طرح‌های گرافیکی اختصاصی و مطالب مفید و البته کوتاه، مخاطبین خود را جذب و علاقمند کرد. این مدل مشابه بازاریابی ایمیلی، می‌تواند به‌منظور جلب اعتماد، برندسازی، تبلیغات و همچنین برپا کردن یک چالش و مسابقه نیز استفاده شود. اما بحث برندسازی آن از بقیه بیشتر اهمیت دارد.

تبلیغات

تبلیغات دومین دسته اصلی دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود. تبلیغات هدفمند در دیجیتال مارکتینگ می‌تواند در کنار روش‌های اصولی آن شما را زودتر به مقصد برساند. تبلیغات که در علم دیجیتال مارکتینگ در دو دسته تبلیغات هدفمند  و نیز تبلیغ مستقیم  تقسیم می‌شود. برای مثال تبلیغات هدفمند گونه‌ای از تبلیغات است که در آن به ازای هر کلیک پول پرداخت می‌کند، آن هم نه برای هر کلیک، بلکه کلیک‌هایی که خودتان در شبکه تبلیغات موردنظر تعیین کرده‌اید که چه افرادی اینکار را انجام دهند. اما در تبلیغات مستقیم مانند تبلیغات بنری  و یا تبلیغات ویدویی، شما محصول یا خدمات خود را مستقیما تبلیغ می‌کنید و هدفمندی خاصی در آن مشهود نیست

بازاریابی ایمیلی

در ایمیل مارکتینگ  باید به شکلی زیرکانه ای به مخاطبینی که از طریق دو روش بازاریابی محتوا و بازاریابی موتور جستجو بدست آوردید، آنها را علاقه‌مند که کسب و کار خودتان کنید تا مشتری همیشگی شما شوند و باقی بمانند. برای ارسال ایمیل از سرویس‌هایی مانند میرلایت و میل چیمپ استفاده کنید. این مدل از بازاریابی می‌توانند به منظور جلب اعتماد کاربر و وفاداری، برندسازی، انجام شود.

جهت آگاهی از خدمات دیجیتال مارکتینگ سرینو کلیک کنید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟,دیجیتال مارکتینگ,بازاریابی اینترنتی,شرکت دیجیتال مارکتینگ,آژانس دیجیتال مارکتینگ,اصول دیجیتال مارکتینگ,بهترین آژانس دیجیتال مارکتینگ در تهران,مقاله دیجیتال مارکتینگ,دیجیتال مارکتینگ,بازاریابی محتوا,سئو سایت,سرینو,آژانس دیجیتال مارکتینگ سرینو