وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه شورای معاونین این وزارتخانه که با حضور دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور برگزار شد؛ با اشاره به بخشی از آمار شاخص در حوزه‌های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری کشور در سال ۹۸، از افزایش ۱۵ درصدی تعداد جواز های تاسیس صادره و همچنین افزایش ۴.۲ درصدی تعداد پروانه های بهره برداری در سال ۹۸ خبر داد و اعلام کرد: فقط از محل صدور پروانه های بهره برداری جدید در سال گذشته برای بیش از ۱۰۷ هزار نفر اشتغال زایی مستقیم شده است.

 

رشد ۷ درصدی تولیدات صنعتی کشور در سه ماهه سوم سال ۹۸

رحمانی بیان کرد: در اوایل نیمه دوم سال ۹۷ واحدهای تولیدی ما در کمترین میزان تولید خود قرار داشتند و شرکتهای خارجی لوازم خانگی کشور را ترک کرده بودند که در بخش فولاد و الومینیوم نیز شرایط سختی حکمفرما بود؛ با وجود همه این مشکلات و تحریمهای موجود، با برنامه ریزی صورت گرفته و همت جهادی همه همکاران، طبق اعلام بانک مرکزی روند تولید کشور در سال ۹۸ افزایشی شد و به رشد ۷ درصدی در ۳ ماهه سوم سال رسیدیم و مسلما در صورت اعلام رسمی بانک مرکزی این رشد در سه ماهه چهارم پارسال هم تداوم داشته است.

افزایش ۱۵ درصدی صدور جواز تاسیس و ۴.۲ درصدری صدور پروانه بهره برداری در سال ۹۸

وزیر صمت تصریح کرد: تعداد جواز های تاسیس صنعتی صادره در سال ۹۸ بیش از ۱۵ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش داشته که نشانگر روحیه و امید مردم به سرمایه گذاری در تولید است و در همین بازه زمانی تعداد پروانه های بهره برداری نیز با رشد ۴.۲ درصدی مواجه شده است.

رحمانی اضافه کرد: با صدور پروانه های بهره برداری جدید در سال ۹۸، برای بیش از ۱۰۷ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم شده است و همچنین در صدور پروانه های کسب (صنفی) جدید، ۴۴۲ هزار نفر افزایش اشتغال داشتیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: شاخص های مثبت در صدور جواز تاسیس و پروانه های بهره برداری، نشانگر روند مثبت تولید و تجارت، علیرغم همه مشکلات و تنگناها و تحریمها بوده است.

افزایش ۱۴.۲ درصدی صادرات وزنی کشور در سال گذشته

رحمانی به آمارهای صادراتی کشور در سال رونق تولید نیز اشاره کرد و افزود: در سال ۹۸، صادرات کشور به لحاظ وزنی ۱۴.۲ درصد افزایش داشته است؛ البته کاهش ارزشی صادرات به سبب کاهش ۲۵ درصدی مبنای پایه ارزشی ارز وارداتی در طول سال گذشته بوده است که با معیار سال های قبل، رشد ارزشی صادرات بالغ بر ۱۵ تا ۱۶ درصد خواهد بود.

وی گفت: تمامی آمارهای اعلام شده از سوی وزارت صمت در خصوص میزان تولیدات کاملاً مستند هستند و آمار محصولات منتخب کالایی در طول سال هر ماهه اعلام می شدند؛ در طول سال ۹۸ در بیش از دو سوم تولیدات کالاهای منتخب با افزایش مواجه بودیم که از آن جمله می توان به افزایش ۳۷.۲ درصدی تولید سموم دفع آفات نباتی، ۸.۲ درصدی نخ سیستم پنبه ای و ترکیبی الیاف مصنوعی، ۱.۸ درصدی پتروشیمی، ۱۰.۳ درصدی روغن نباتی، ۲۳.۷ درصدی داروی انسانی، ۴ درصدی لاستیک‌خودرو، ۷.۴ دهم درصدی انواع کاغذ، ۷.۸ درصدی یخچال و فریزر، ۳۲ درصدی ماشین‌لباسشویی، ۵.۱ درصدی فولاد خام، ۱۱.۲ درصدی سیمان، ۴.۵ درصدی کاشی و سرامیک و ۷ درصدی شیشه و جام اشاره کرد و همچنین در صنایع مادر، روند تولید افزایشی بوده است.

ثبت رکورد تاریخی در تولید مس

وزیر صمت بیان کرد: بخشی از تولیدات کشور در اوایل سال گذشته بنا به دلایلی به خصوص تحریم ها، با رشد منفی مواجه بودند که از آن جمله می توان به صنعت خودرو اشاره کرد که با تدابیر اتخاذ شده، روند تولیدات این صنعت تا حد زیادی مثبت شد و با تامین منابع مالی برای نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در سال ۹۹، روند مثبت و افزایشی صنعت خودرو را شاهد خواهیم بود.

رحمانی اضافه کرد: در طول تاریخ تولید مس در کشور، سال ۹۸ بیشترین تولید را داشتیم و رکورد زدیم و برای اولین بار نیز صادرات مس دو برابر شده است.

تامین نقدینگی اولویت نخست صنعت برای جهش تولید

وی گفت: هم اکنون اصلی ترین و مهمترین مشکل واحدهای صنعتی برای تکمیل ظرفیت تولید، افزایش تولید و حتی برای خروج از رکود، موضوع تامین نقدینگی و سرمایه در گردش از محل تامین اعتبارات بانک ها است و این در حالی است که بالغ بر ۶۰ درصد از درآمد مالیاتی کشور از همین بخش تولید است و نیازمند حمایت جدی است.

وزیر صمت در ادامه افزود: به عنوان نمونه یکی از منابع تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره۱۸) قانون بودجه کشور بود که در طول سال ۹۸ بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومانی پرداختی انجام گرفته و در مجموع ۳۳ هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات رونق تولید، تسهیلات به واحدها پرداخت شده است؛ در سال ۱۳۹۸ حدود ۳۱ درصد منابع بانکی به بخش صنعت و معدن اختصاص پیدا کرد که این میزان باید افزایش یابد.

رحمانی یادآوری کرد: برای سال ۱۳۹۹ برای بخش صنعت و صنایع معدنی، حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش لازم داریم و سرمایه ثابت مورد نیاز بالغ بر ۷۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وزیر صمت تصریح کرد: نسبت تسهیلات پرداختی به بخش تولید از ۷۶ درصد به ۵۶ درصد رسیده است که کاهشی بوده و این میزان باید افزایش و ارتقا یابد.

رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: سال گذشته ۷ محور را در دستور کار داشتیم که امسال نیز این ۷ محور تداوم دارد و چند موضوع جدید نیز به آن افزوده شده است.

در ادامه واحدهای بزرگ تولیدی و صنعتی گزارشی از عملکرد خود ارائه کردند .

کاهش ۳۱ درصدی واردات کالاهای مصرفی در سال ۹۸ و تداوم مدیریت صادرات در سال ۹۹

رحمانی گفت: مدیریت واردات را امسال برجسته تر از قبل مدنظر قرار دادیم و این در حالی است که در سال ۹۸، میانگین واردات انواع اقلام کالایی ۲۲ درصد کاهش یافت و واردات کالاهای مصرفی نیز ۳۱ درصد کاهشی بوده است؛ در سال ۹۹ پیشران اقتصاد کشور بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب توجه به بازار داخلی است.

وی گفت: توجه به محصولات دانش بنیان و توسعه فناوری و توسعه صادرات با نگاه به ۱۵ کشور همسایه و هند و چین را در دستور کار داریم.
وزیر صمت با تاکید بر اینکه صادرات در این شرایط بر خلاف تصورات کاهشی نبوده و مرزها عمدتا فعال هستند، گفت: اقداماتی از جمله تفویض اختیارات به استانها و تشکل ها و همچنین توسعه سامانه ها را در راستای بهبود فضای کسب و کار در دست اجرا داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در طول سال گذشته برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی به سمت روش های نوین رفتیم و سعی شد از بانک محوری خارج شویم و البته گامهای خوبی نیز برداشته شد و از بازار سرمایه کمک های خوبی گرفتیم و امسال نیز با توجه سیاست جامع دولیت در این خصوص گام های بیشتری نیز برخواهیم داشت.

تحقق ۳.۴ میلیارد دلار ساخت داخل در سال ۹۸

وزیر صمت در خصوص نتایج نهضت ساخت داخل تصریح کرد: سال گذشته یکی از مهمترین اقدامات انجام شده توجه به ساخت داخل بود و در حوزه ساخت داخل حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار داخلی سازی انجام دادیم و داخلی سازی حدود ۳ میلیارد و ۸۰ میلیون دلار را امسال داریم و مابقی ۱۰میلیارد دلار برنامه هدف گذاری شده تا افق ۱۴۰۰ ،سال بعد انجام می شود؛ نباید فراموش کرد، ساخت داخل هم در توسعه بخش تولید و هم در اشتغالزایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رحمانی با اشاره به اهمیت تکمیل ظرفیت خالی برخی از صنایع کشور که البته از بازار مصرف مناسب برخوردار است و به واسطه تحریم ها، رقبای خارجی از کشور خارج شده اند؛ افزود: در حوزه یخچال و فریزر، ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه ظرفیت تولید داریم و سال گذشته ۹۰۰ هزار دستگاه تولید داشتیم، با افزایش حجم تولید ۴۰ درصدی کنونی به ۵۰ درصد اتفاقات بزرگی در این حوزه صنعتی کشور رخ می دهد که البته این امر مستلزم تامین حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان نقدینگی و سرمایه در گردش است.

وزیر صمت ادامه داد: در حوزه هایی مانند شیرینی و شکلات بیش از سه چهارم ظرفیت خالی داریم، در این حوزه با فعالسازی ظرفیتهای خالی صادرات نیز می تواند انجام گیرد.

رحمانی تصریح کرد: امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی و نقدینگی برای احیای ۲۲۰۰ واحد نیاز داریم.

توجه ویژه به خودکفایی صنعتی و کاهش وابستگی ها

وی افزود: برای خودکفایی، سال گذشته گامهای خوبی برداشتیم، در حوزه الکترود گرافیتی که وابستگی وجود داشت، اقدامات مهمی انجام دادیم و در گام اول به سمت تامین و در گام دوم به سمت داخلی سازی به کمک خود تولیدکنندگان رفتیم.

وزیر صمت همچنین اضافه کرد: در حوزه آلومینیوم، با افتتاح آلومینیوم جنوب ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت آلومینیوم اضافه می شود و راه اندازی طرح آلومینای سراب در حال پیگیری جدی است که به خودکفایی در این صنعت کمک می کند.

وی بیان کرد: در حوزه لاستیک سنگین ۴ واحد در حال تاسیس است و بین ۹ تا ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و البته یک واحد بزرگ را نیز سال گذشته در اردبیل افتتاح کردیم.

وزیر صمت در ادامه افزود: یکی از وابستگی های ما انواع پارچه به ویژه پارچه چادر مشکی است که برنامه های خودکفایی در این حوزه داریم؛ هم اکنون میزان مصرف پارچه مشکی در کشور۹۰ میلیون مترمربع است که حدود ۱۰ میلیون متر مربع در حال حاضر تولید داخلی داریم و مابقی وارداتی است، یعنی ۸۰ درصد واردات در این حوزه انجام می شود و با پیگیری های انجام شده یکی از واحدهای این حوزه با سرمایه گذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومان حدود ۳۰ میلیون متر مربع به ظرفیت این حوزه اضافه می کند.

وزیر صمت با بیان اینکه مهمترین برنامه صادراتی ما صادرات به ۱۵ کشور همسایه است، گفت: اکنون ۲ درصد واردات این کشورها از ایران است که میخواهیم این رقم ۲ برابر شود.

رحمانی تصریح کرد: حوزه معدن از حوزه های تاثیرگذار است، منابع خدادادی معدنی ظرفیتهای خوبی بوجود آورده است و امسال برنامه های ویژه ای در این بخش داریم.

وی اضافه کرد: امیدواریم بعد از اتمام کرونا بتوانیم رونمایی از خودروهای جدید را داشته باشیم.