بیاید اول در مورد بازار صنعتی صحبت کنیم:

بازار صنعتی شامل تمام افراد یا سازمان های است که کالا یا خدماتی را تولید می کنند که به منظور تولید محصولات دیگر به سایرین ارائه می شود”. این یک تعریف از بازار صنعتی بود.

حالا ببینیم بازاریابی صنعتی چیه؟

“بازرایابی صنعتی شامل تمام فعالیت هایی است که در زمینه ی بازاریابی کالاها و خدمات به سازمان ها یا موسسات غیرانتفاعی و یا دولتی که از این کالا ها و خدمات برای تولید کالاها و خدمات مصرفی و یا صنعتی و همچنین در جهت تسهیل عملیات بنگاه های خود از آنها استفاده می کنند، ارائه می شود.” این تعریف را یکی از موسسات معتبر ارائه کرده است بگذارید فنی تر بگویم ، بازاریابی صنعتی یعنی خلق، ارائه و تبادل ارزش با خریدار صنعتی است در واقع در بازاریابی صنعتی یکسری اقداماتی  انجام می شود تا فروش کلید بخورد و انجام شود. پس بازاریابی برای این است تا محصول خودش، خودش را بفروشد. شرکت هایی که خوب بازاریابی می کنند اغلب نیاز به فروشند ندارند، محصولاتشان خودشان، فروشنده خودشان هستند.
چرا که آنها قبل از ارائه محصول بازار را مطالعه کرده اند و می دانند چه چیزی را برای چه بخشی در نظر بگیرند و در چه زمانی محصولشان را به بازار ارائه دهند.

در بازاریابی صنعتی دو مولفه داریم یکیش بازاریان دومیش خریداران

بازارهای صنعتی به دلایل مختلف پیچیدگی های به مراتب بالاتر از بازارهای مصرفی دارند. و ذاتا هم از لحاظ رفتار قبل از خرید، رفتار حین خرید، رفتار پس از خرید، رفتار حین مصرف و در نهایت رفتار پس از اتمام کالا با بازارهای مصرفی تفاوت هایی آشکاردارد.

برای اینکه بتوانیم بازاریابی صنعتی را خوب یادبگیریم و بعد از آن استفاد کنیم لازم است تا بدانیم که این بازاریابی صنعتی چه سیستمی دارد.

اول بیایید سیستم را تعریف کنیم: در واقع سیستم مجموعه ای از اجزاست که برای رسیدن به یک هدف مشخص با هم تعامل دارند.

خوب حالا سوال پیش میاد پس اجزای سیستم بازاریابی صنعتی چه می تواند باشد.

در یکی از ساده ترین مدل ها سیستم بازاریابی صنعتی از اجزای زیر تشکیل شده است:

۱-بازار صنعتی

۲-کالاها و خدمات

۳-فرآیند معامله

۴-اجزا کانال توزیع

۵-محیط

در این مقاله بازار صنعتی را می شکافیم و در مقاله بعدی راجع به موارد دیگر صحبت خواهیم کرد

خوب، خیلی واضح است که بازار یعنی حاصل جمع عرضه و تقاضا پس وقتی می گوییم بازار یعنی هم عرضه کننده و هم خریدار.

عرضه کنندگان در بازارهای صنعتی:

در واقع بخش تولید و یا توزیع محصول را در بازار صنعتی تشکیل می دهند. انواع مختلف این شرکت ها و یا کارخانه ها شامل شرکت های فعال در بخش نفت، گاز و پترشیمی،شرکت های فعال در بخش خودروسازی و قطعه سازی، شرکت های ساختمانی، منابع دریابی، معدن، شرکت های حمل و نقل، شرکت های ارتباطی، خدمات عمومی، بانک ها، شرکت های سرمایه گذاری و مالی، بیمه ها و سایر شرکت های ارائه کننده خدمات است که شرکت هایی از این قبیل در ادامه آورده شده است:

  • کارخانه های تولید کننده ماشین آلات، نظیر ماشین سازی اراک، ماشین سازی تبریز، پارس کمپرسور، پمپ ایران
  • کارخانه های نورد مانند کارخانه های فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، نورد و لوله اهواز
  • کارخانه های تولید مکانیکال سیل و آب بند مانند نهاددین آرمان
  • کارخانه های تولید کاغذ و خمیر کاغذ مانند کارخانه چوب و کاغذ مازندران و یا کارخانه تولید پارچه مانند کارخانه نساجی مازندران و نخ ریس
  • کارخانه فرآوری مانندکارخانه های فراوری بهروز، مائه و خوشاب
  • مجتمع های پتروشیمی مانند پتروشیمی اراک، پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی آبادان
  • کارخانه های تولیدی مانندسازندگان فطعات برقی مانند پارس الکتریک و کابل دامغان
  • کارخانه های مونتاژ مانندخط تولید رنو و برلیانس
  • تولید کنندگا ابزار مانند ایران پتک ابزار علی
  • شرکت های ارائه کننده خدمات مانندبیمه ایران، بیم آسیا، بیمه البرز، شرکت حمل و نقل پتروشیمی، شرکت حمل و نقل بین المللی آبادان و آژانس بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ صنعتی سرینو

حالا به بخش خریداران می پردازیم:

خریداران در واقع به تمام سازمان هایی که کالاها و خدمات را برای کمک به تولید کالاها و خدمات دیگر استفاده می کنند، در واقع خریدان همان تقاضای بازار هستند. خریداران را می شود به ۴ بخش تقسیم کرد.

  • واسطه ها یا دلالان که لایه های میانی بخش توزیع و فروش هستند و محصولات را برای فروش به مشتریان دیگرخریداری می کنند.
  • شرکت های تجاری، مانند تولیدکنندگان تجهیزات اصلی مثل ماشین سازی تبریز، بلبرینگ سازی ایران، سیم و کابل ابهر و یا کارخانهجاتی مانند نهادین آرمان، ایران خودرو، سایپا و…
  • موسساات، دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و هر موسسه ای که به صورت انتفاعی و یا غیر انتفاعی ارائه خدمات می کند.
  • دولت که شامل سازمان های عمومی دولتی و عمومی غیر دولتی می باشد و از خود دولت مهم تر حاکمیت ، حاکمیتی که متوازی با هر وزارت خانه تجارت خانه موازی تشیل داده است و از قضا قابلیت ها و توان بالتری هم نسبت به دولت دارد.

جهیت آگاهی از خدمات بازاریابی صنعتی ما کیلیک کنید.